Golfclub Westland (GCW) organiseert speciaal voor 55-plussers van maandag 20 maart tot en met vrijdag 24 maart een vijftal ochtenden om kennis te maken met de golfsport. De ontvangst in het kleine maar sfeervolle clubgebouw te ‘s-Gravenzande begint om 9.30 uur met koffie en vlaai, waarna golf pro Paul Thoen (68) de nieuwsgierige senioren zal introduceren in de golfsport. Hoe houd je nu zo’n stok vast, hoe moet je gaan staan en hoe sla je die bal nu een eind het gras over? En putten lijkt makkelijk, maar is toch moeilijker dan je denkt. Aan het einde van de kennismakingsochtend gaan de deelnemers ook echt de baan in om een paar holes te lopen. Paul Thoen begon na een actieve carrière in het bedrijfsleven op zijn 63e nog aan een nieuwe sport. Hij werd zo gefascineerd door het spel dat hij zelfs een opleiding tot teaching golf pro volgde en nu alweer een paar jaar lesgeeft op GCW. Thoen: “Golf spelen geeft mij zoveel leuke en positieve energie dat het mijn leven na mijn werk een heel nieuwe dimensie gegeven heeft.  De uitdaging is om als gepensioneerde niet achter de geraniums te komen te zitten. Ouderen moeten juist bewegen”.

Elitair?

Het imago dat golf een wat elitair spel is en dat het moeilijk te leren is, wuift de Naaldwijker direct van tafel. “Golfclub Westland is de meest laagdrempelige club van Nederland, we slaan die bal over de voetbalvelden van de FC heen, want die velden worden overdag niet gebruikt. We hebben uitstekende oefenfaciliteiten in de vorm van een ruime driving range en het volk dat hier komt is een Westlander met de mentaliteit van doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. Dus elitair? Nee niet bij ons!  En moeilijk? Ach, in 4 a 5 weken kun je bij GCW je baanpermissie halen en met wat extra lessen heb je je handicap 54 op zak. Dat geldt ook voor ouderen. Je mag dan op alle banen van de wereld golfen. Wel is het zo dat je met golf eigenlijk nooit uitgeleerd bent en dat het de ene dag beter gaat dan de andere”.
“Mij nie bellen”

Op onze vraag wat golf voor Paul, buiten de techniek inhoudt, zegt hij glimlachend ”Heb je even? Golf is voor mij….plezier, je vrij voelen, actief zijn… maar ook ‘mij nie bellen’, lekker alleen zijn, en toch ook bijkletsen, bewegen,
je fit voelen, samen de natuur in, elke keer anders, overtrekkende ganzen, fazanten over de baan, wuivende rietkragen, midden in het groen, 10.000 stappen, stressreductie, gezond zijn, qualitytime en ok ook wel eens naar een bal zoeken die je in de bosjes geslagen hebt. Hij besluit met een leuke quote: “Ontdek golf, want beter wordt het niet buiten”!

Aanmelden:

Kennismaken met golf voor senioren: 20-24 maart. Iedere ochtend mogelijk. Aanvang 9.30 uur. De kosten voor de kennismaking bedragen: € 15,- inclusief koffie en vlaai en gebruik van golfclubs en ballen.
Aanmelden: bel het nummer van de club: 06 12 02 02 32 en geef aan welke ochtend uw voorkeur heeft.

Bent u door de kennismaking met het golf enthousiast geworden dan kunt u zich daarna opgeven voor de cursus “Startgewoon voor senioren”. Die cursus begint op maandagochtend 10 april en duurt tot 15 mei. Meer informatie over deze cursus krijgt u op de kennismakingsochtend.